onsdag 6 juli 2011

Migrän från helvetet - ps:långt och jobbigt inlägg

Jag vet inte om några av er kanske redan vet att jag har migrän, men igår drabbades jag iaf runt 11 tiden och det har aldrig varit så hemskt som det var igår. Det började med kraftigt tryck i huvudet som det brukar för att varna mig att nu är det dags typ. Sen började synen försvinna en del, detta gjorde det även förra gången och är jätte läskigt. Du ser knappt vad du gör och blir orolig bara pga detta. Sen började halva sidan av kroppen att domna av, vänster sidan på mig. Och plötsligt märkte jag hur jag kunde känna varenda liten tand på vänstersida i munnen, jag tyckte även att det smakade blod, men kolla upp det och jag blödde inte. Sen försvann talet och jag kunde inte prata en stund, sen var det mer som att jag hade en riktigt tjock tunga i munnen och kunde nu trycka fram några ord. Det hemskaste var inte att detta hände mig utan att jag var själv hemma med Lucas och att han nog inte förstod vad som hände. Lite senare försökte jag även plocka undan lite och jag minns hur jag tar upp en napp och går och håller den, men helt plötsligt utan kontroll så tappar jag den. Jag hade alltså nu knappt någon kontroll över det jag gjorde, vilket skrämde mig ännu mer. Så nu var jag riktigt uppjagad och tyckte att det var något som inte stämde, för så här illa var det inte förra gången.

Jag ringde pappa och försökte få honom att förstå vad som hände och hoppades så att han kunde komma upp och ta hand om Lucas! Han förstod inte allt jag sa och sa till mig att han skulle ringa upp snart igen. Han ringde mamma och kolla med henne om vi skulle åka in med mig. Men mamma (som har jobbat som sköterska) konstatera bara att detta var den sorts migrän jag fått tilldelat! Då detta hände första gången bodde jag i Kristianstad och min dåvarandra sambo körde mig till sjukhuset. Där blev jag undersökt på alla tänkbara sätt, den gången mådde jag så dåligt att jag kräkte som tusan och mådde riktigt dåligt. Men de på sjukhuset kom bara fram till att det hade med migrän och göra.

Så det var helt enkelt bara massa symptom av min migrän som jag fick som gjorde att jag inte kunde tala och kontrollera min kropp.Så igår låg jag från kl 11-21 ungefär och mådde bara dåligt. Efter några timmar i säng så började jag även må illa vilket gjorde läget ännu värre. Och vem kunde tro att det kunde bli värre?
Mamma kom också upp sen runt 18 tiden och då blev det bla mat från Phuun Thai, vilket var undrebart gott och jag mådde inte längre illa efter det, vilket var jätte skönt. Jaghade även lyckats sova nu i ca 10 min vilket hade gjort mitt huvud lite bättre och jag klarade av ljus bättre.

Så lite efter 21 så började jag känna mig som människa igen, men hade fortfarande lite migrän kvar. Nu vågade jag mig iaf ut ur sovrummet och drack en kopp te med mina föräldrar och åt en skål glass. Sen följde jag och Lucas med dem hem för att vara på säkra sidan idag om att jag mådde bra. Så Lucas är just nu med mamma på jobb en stund, jag sitter här hemma och försöker slappna av och äta, pappa är på jobb,l huvudsaken är att jag känner mig som människa idag iaf och det är otroligt skönt. Min migrän brukar bara vara under en dag som tur är. Men ska ta det lugnt till ikväll iaf så att jag kan gå på bio med pappa! Ni som inte redan vet så ska vi och se Poppers Pingviner som har premiär idag!! :D Tror den kan vara riktigt rolig!

Ha de bra så hörs vi! Ciao Bella Ps: sorry för mitt tråkiga och långa inlägg. Inte likt mig, men det är bara för att förklara hur det kan vara för mig, så om ni möter mig någon dag och jag blir konstig så vet ni varför! Ciao

2 kommentarer:

  1. Men usch gumman var läskigt med alla dessa symtom. Hoppas du mår bättre idag! Va kul att du och din pappa ska se filmen, den kommer nog vara väldigt rolig :D Puss och kram

    SvaraRadera
  2. men fy gumman hoppas du mår bättre <3

    SvaraRadera