lördag 15 februari 2014

Farmor Elses goda tekakor

Dessa är bara de bästa tekakor som finns. Att beställa dessa av farmor Else är nog det vanligaste för de är bara så goda och oavsett om man försöker göra exakt likadana så är de inte helt likadana som hennes. MEN däremot har mina tekakor blivit godkända av själva Farmor Else så jag är mycket nöjd ändå.

Så här har ni ett recept på otroligt goda tekakor :
Börja med att sätta ugnen på 225 grader.
Ta sedan fram 
1liter mjölk
300gram smör
2paket jäst
2dl socker
1tsk salt 
3liter mjöl

 Börja med att smula jästen i bakmaskin (eller liknande). Värm mjölk och smör till 37grader i micro eller kastrull. Häll sedan på jästen och blanda. Tillsätt socker, salt och mjöl.

 Låt jäsa övertäckt med bakduk i ca 20 min. Ta sedan upp och forma hur du vill ha dem. Jag forma dem runda och sedan nagga dem med gaffel, lägg på plåt och..
 in i ugnen i ca 10min. Klara!

Kram bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar