torsdag 6 mars 2014

LCHF eller MCHF ;)

Jag har ett tag nu testat LCHF och jag har väl i stort trivts med det, men när det kommer till bröd och bakelser har jag inte alltid gillat smakerna. Så efter mycket velande så har jag äntligen kommit på vad som passar mig och som jag känner mig nöjd med. 
MCMF - Medium calories & medium fat. Jag ska inte ta för mycket eller för lite av något av det. Jag fortsätter att äta mina maträtter utan potatis, ris, pasta osv och ersätter med sallad och andra alternativ som blomkålsris och kålpasta. Men när det sedan kommer till bröden och så, så kommer jag ta ungefär hälften av "de nyttiga" från bak-lchf (tex mandelmjöl, hasselnötsmjöl, fiberhusk. pofiber) och blanda med "det onyttiga" från vanlig bak-kost (tex: vetemjöl, steviasocker). För jag vill inte tvinga i mig något jag inte gillar fullt ut, jag känner ingen mening med det och det gäller ju att hitta en kost man känner man kan fortsätta med hela tiden, inte en diet.
Så detta kör vi på, och är ni som mig att ni gärna vill kunna äta LCHF men inte helt klarar av alla smaker så prova MCMF. Det kanske är något för er också.

Jag kommer lägga ut recept till er här så gott jag kan på mina MCMF recept och jag hoppas ni precis som jag kommer tycka dem är super goda :)

Kram Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar