måndag 17 mars 2014

Goda & saftiga rågbullar

Idag gjorde jag ett par bullar på mestadels rågsikt. Jag älskar ju som sagt att experimentera och detta recept blev riktigt gott.  Så det här receptet ger dig ca 16-20 st.
Du behöver:
60g smör (flytande eller smält)
5dl mjölk (jag använder alltid hel mjölken)
1pkt jäst (den röda för söta degar)
1tsk salt
9dl rågsikt (1dl för utbakning)
4dl vetemjöl (eller annan mjölsort)

Häll smör och mjölk i en kastrull eller bunke och värm tills 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke:
 Häll i degspadet & rör runt tills jästen är upplöst:
 Häll i rågsikten och sedan mjölet och arbeta ihop till en smidig deg:
Halvägs: 
 Klar. Låt jäsa 30 minuter under bakduk:
 Klar jäst och fin. Häll upp degen på lätt mjölat bord och dela upp degen i fyra bitar. Varje bit delar du sedan upp i 4-5 bitar. Vilket som passar dig bäst. Jag delade varje bit i 4 bitar och tyckte det blev lagom stora bullar i slut resultatet.
 Lägg upp dina rundade bullar på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 
ytterligare 30 min under bakduk
 Sedan har man några val. Du kan antingen ta lite lätt med mjöl på bullen, annars kan du pensla med ägg och hälla på frö av något slag. Själv valde jag hälften med sesamfrön åt mig och mannen och hälften utan men ändå penslade till sonen:
 In i ugnen på 250C i ca 10 minuter KLART!!
Passar super bra med honung eller en skiva ost.

Hoppas det smakar!!
Kram Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar