torsdag 22 oktober 2009

36 veckor och en dag gravid

Min graviditet denna veckan: Nu är du 36 veckor gången (eller gravid i 37:e veckan, om du föredrar att räkna så). I slutet av denna vecka passerar du en viktig gräns då din bebis sägs vara fullgången. Detta betyder att du, i teorin, kan föda nu. När din bebis gradvis sjunker ner i bäckenet kommer din mage och dina lungor äntligen att kunna expandera lite mer. Nackdelen är förstås att trycket på blåsan kan öka så att du måste gå på toaletten oftare, Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 45 cm lång. I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

Detta är vad det står i min babycenter info för min vecka!! Varje vecka får jag en sån här uppdatering där det står intressant info om min bebis och vad man kan förvänta sig ska hända m.m. Jag var hos barnmorskan igår och allt var ju som vanligt hur bra som helst med min bebis. Mitt blodvärde hade gått upp till 113 nu också och det var också bra. Även om jag var tvungen att fortsätta äta järntabletter ändå! Men nu ska tydligen inte lill killen sno så mycket från mig längre så det ska inte behövas så mycket till för att jag ska vara över 120 som man egentligen ska ligga över hehe. Jag är nöjd iaf att det gått upp så pass. Jag har ju varit nere runt 97 iaf vad jag minns, men säkert varit lägre för det är vad jag fått höra i stort sätt varje gång, att jag var så låg och hur dåligt det var! Men nu jä*lar!!

Inte nog med det, idag är det den 22a så jag och Charlie firar 11 månader idag! Vi kommer inte göra något speciellt men alltid trevligt att mysa lite extra på vår dag! Så nästa månad har vi varit tillsammans i ett helt år :D Vilket känns underbart!! Då firar vi antagligen att vi är föräldrar också vilket gör dagen ännu mer underbar. Jag kan även berätta att det är ett tredje par i vår föräldragrupp nu som har fött förtidigt!! Två par har fött 4 veckor för tidigt, det senaste paret födde tre veckor för tidigt och den är det ett par som gått över tid men vet inte om de kanske fått idag eftersom det var igår vi fick veta att de ännu inte fött än. Så nu tycker jag att jag också ska få vara en av dem som får föda för tidigt! Följa den tidiga trenden i vår föräldragrupp. Men vi tror iaf att det dröjer en vecka till! Vi får se!!

Ja, de va väl allt för denna gången!!
Ciao Bella

1 kommentar:

  1. Klart ni kommer fira ett årsdag och kanske pluttens födelsedag SAMTIDIGT!!! Spännande!

    Puss

    SvaraRadera