torsdag 23 januari 2014

Köttfärspaj ala Lchf

Det här är verkligen en av de godaste köttfärspajer jag någonsin ätit och efter lite eget kryddande så blev det helt perfekt. Väldigt enkel (för de som tycker det) och snabbt gjord.

Bara börja med:

1gullök
3 vitlöksklyftor
3 tsk paprikapulver
500g köttfärs

Finhacka löken och bryn, häll sedan på paprikapulvret och sedan köttfärsen.
Stek tills allt är genomstekt och häll sedan på:

2msk tomatpuré
200ml passerade tomater (krossade går också bra)
1msk kalvfond
3msk oregano
2msk timjan
2tsk cayennepeppar
salt, peppar

När allt är i, låt det puttra i ca 10min. 
Häll sist i lite körsbärstomater, mozzarellaost eller annat gott ni vill tillägga.
Nedan tillsatte jag bara ca 10 körsbärstomater och 1dl riven ost.


Häll sedan i detta i din pajbotten.
Pajbotten kan man göra på många olika vis men jag valde att göra min såhär:
2½ dl mandelmjöl
2dl vetemjöl (eller manitoba cream)
1 ägg
150g smör

Rör ihop allt.
Tryck sedan ut i form och nagga* 
Förgrädda i ugnen i 225grader i 10min.

*(nagga= sticka den med en gaffel eller annat föremål så den får lite hål i sig. Detta gör man för att degen efter gräddning ska få en jämnare yta)


Som avslut innan jag stoppa in den i ugnen så tog jag lite riven ost på toppen. 
Detta kan man välja helt från smak hur mycket/lite man vill ha.


Sedan in i ugnen i 25min och din paj kommer se ut något i den här stilen.



Smaklig måltid
Kram Bella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar